
Algemene Voorwaarden JJ-Projectlead.
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a) Leverancier: de eenmanszaak JJ-Projectlead gevestigd te Rijnsburg;
b) Cliënt: iedere natuurlijke persoon, rechtspersoon of vennootschap
die aan Leverancier de Opdracht verstrekt tot het leveren van goederen en/of
het verlenen van diensten;
c) Overeenkomst: iedere Overeenkomst die met betrekking tot de levering van
goederen en/of het verlenen van diensten door Leverancier tot stand komt tussen
Leverancier en Cliënt, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, alsmede
alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die Overeenkomst.
Artikel 2 – Aanbiedingen overeenkomst
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, rechtsbetrekkingen
en overeenkomsten waarbij leverancier goederen en/of diensten van welke aard
ook aan cliënt levert. Afwijkingen en aanvullingen van deze algemene
voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk
zijn overeengekomen.
2.2 Alle aanbiedingen en andere uitingen van leverancier zijn vrijblijvend,
tenzij door leverancier schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Cliënt
staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan leverancier
opgegeven maten, eisen, specificaties van de prestatie en andere gegevens
waarop leverancier zijn aanbieding baseert.
2.3 Toepasselijkheid van inkoop of andere voorwaarden van cliënt wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd
wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig
van kracht blijven.
2.5 Leverancier kan steeds (nadere) eisen stellen aan communicatie tussen
partijen of het verrichten van rechtshandelingen per email.
Artikel 3 – Prijs en betaling
3.1 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen
welke van overheidswege worden opgelegd.
3.2 Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van cliënt,
geldt dat leverancier gerechtigd is schriftelijk op een termijn van ten minste
drie maanden de geldende prijzen en tarieven aan te passen. Indien cliënt
niet akkoord wenst te gaan met een dergelijke aanpassing, is cliënt gerechtigd
binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst te beëindigen
tegen de datum waarop de aanpassing in werking zou treden.
3.3 Bij opdrachten met een looptijd van langer dan één kalendermaand
worden de verschuldigde kosten maandelijks aan cliënt in rekening gebracht.
3.4 Betaling dient te geschieden binnen 15 dagen na de factuurdatum.
3.5 Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet tijdig betaalt, is cliënt,
zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over het openstaande
bedrag wettelijke rente verschuldigd. Indien cliënt na aanmaning of ingebrekestelling
nalatig blijft de vordering te voldoen, kan leverancier de vordering uit handen
geven, in welk geval cliënt naast het dan verschuldigde totale bedrag
tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke
kosten, waaronder kosten berekend door externe deskundigen naast de in rechte
vastgestelde kosten. Tevens is cliënt de door leverancier gemaakte kosten
van een mislukte mediation, zoals beschreven in artikel 17, verschuldigd indien
cliënt bij vonnis wordt veroordeeld tot geheel of gedeeltelijke betaling
van het openstaande bedrag.
Artikel 4 – Vertrouwelijkheid gegevens, overname personeel en privacy
4.1 Elk der partijen garandeert dat alle van de andere partij ontvangen gegevens
waarvan men weet of dient te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn,
geheim blijven, tenzij een wettelijke plicht openbaarmaking van die gegevens
gebiedt. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts
gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder
geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig
zijn aangeduid.
4.2 Elk der partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst evenals
één jaar na beëindiging daarvan slechts na voorafgaande
schriftelijke toestemming van de andere partij, medewerkers van de andere
partij die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de overeenkomst,
in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
Leverancier zal de betreffende toestemming in voorkomend geval niet onthouden
indien cliënt een passende schadeloosstelling heeft aangeboden.
4.3 Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van personen van wie
persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een
persoonsregistratie die door cliënt wordt gehouden of waarvoor cliënt
uit hoofde van de wet anderszins verantwoordelijk is, tenzij cliënt bewijst
dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan leverancier
toerekenbaar zijn.
Artikel 5 – Voorbehoud van eigendom en rechten, zaaksvorming en retentie
5.1 Alle aan cliënt geleverde zaken blijven eigendom van leverancier
totdat alle bedragen die cliënt verschuldigd is voor de krachtens de
overeenkomst geleverde of te leveren zaken of verrichte of te verrichten werkzaamheden,
evenals alle overige bedragen die cliënt wegens het tekortschieten in
de betalingsverplichting verschuldigd is, volledig aan leverancier zijn voldaan.
Een cliënt die als wederverkoper optreedt, zal alle zaken die onderworpen
zijn aan het eigendomsvoorbehoud van leverancier mogen verkopen en doorleveren
voor zover dat gebruikelijk is in het kader van de normale uitoefening van
zijn bedrijf. Indien cliënt (mede) uit door leverancier geleverde zaken
een nieuwe zaak vormt, vormt cliënt die zaak slechts voor leverancier
en houdt cliënt de nieuw gevormde zaak voor leverancier totdat cliënt
alle uit hoofde van de overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan;
leverancier heeft in dat geval tot het moment van volledige voldoening door
cliënt alle rechten als eigenaar van de nieuw gevormde zaak.
5.2 Rechten worden in voorkomend geval aan cliënt steeds verleend of
overgedragen onder de voorwaarde dat cliënt de daarvoor overeengekomen
vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
5.3 Leverancier kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of gegenereerde
zaken, producten, vermogensrechten, gegevens, documenten, databestanden en
(tussen-)resultaten van de dienstverlening van leverancier onder zich houden,
ondanks een bestaande verplichting tot afgifte, totdat cliënt alle aan
leverancier verschuldigde bedragen betaald heeft.
Artikel 6 – Risico
6.1 Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van zaken, producten, programmatuur of gegevens die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op cliënt over op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van cliënt of een hulppersoon van cliënt zijn gebracht.
Artikel 7 – Rechten van intellectuele of industriële eigendom
7.1 Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op de krachtens
de overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde programmatuur, websites,
databestanden, apparatuur of andere materialen zoals analyses, ontwerpen,
documentatie, rapporten, offertes, evenals voorbereidend materiaal daarvan,
berusten uitsluitend bij leverancier, diens licentiegevers of diens toeleveranciers.
Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die bij deze voorwaarden
en de wet uitdrukkelijk worden toegekend. Ieder ander of verdergaand recht
van cliënt tot verveelvoudiging van programmatuur, websites, databestanden
of andere materialen is uitgesloten. Een aan cliënt toekomend recht tot
gebruik is nietexclusief en niet-overdraagbaar aan derden.
7.2 Indien in afwijking van artikel 7.1 leverancier bereid is zich te verbinden
tot overdracht van een recht van intellectuele of industriële eigendom,
kan een zodanige verbintenis steeds slechts schriftelijk en uitdrukkelijk
worden aangegaan. Indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk overeenkomen
dat rechten intellectuele of industriële eigendom ten aanzien van specifiek
voor cliënt ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur
of andere materialen, over zullen gaan op cliënt, dan laat dit de bevoegdheid
van leverancier onverlet om de aan die ontwikkeling ten grondslag liggende
onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, documentatie, werken,
programmeertalen en dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden
toe te passen en te exploiteren, hetzij voor zich zelf hetzij voor derden.
Evenmin tast een overdracht van rechten van intellectuele of industriële
eigendom het recht van leverancier aan om ten behoeve van zichzelf of derden
ontwikkelingen te ondernemen die soortgelijk zijn aan die welke ten behoeve
van cliënt zijn of worden gedaan.
7.3 Het is cliënt niet toegestaan enige aanduiding betreffende het vertrouwelijke
karakter dan wel betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of andere
rechten van intellectuele of industriële eigendom uit de programmatuur,
websites, databestanden, apparatuur of materialen te verwijderen of te wijzigen.
7.4 Cliënt garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen
beschikbaarstelling aan leverancier van apparatuur, programmatuur, voor websites
bestemd materiaal (beeldmateriaal, tekst, muziek, domeinnamen, logo’s
etc.), databestanden, of andere materialen, waaronder ontwerpmateriaal, met
het doel van gebruik, bewerking, installatie of incorporatie (bijv. in een
website). Cliënt zal leverancier vrijwaren tegen elke actie die gebaseerd
is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruiken, bewerken, installeren
of incorporeren inbreuk maakt op enig recht van derden.
Artikel 8 – Medewerking door cliënt; telecommunicatie
8.1 Cliënt zal leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering
van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen
en alle medewerking verlenen, waaronder het verstrekken van toegang tot zijn
gebouwen. Indien cliënt in het kader van het verlenen van medewerking
aan de uitvoering van de overeenkomst eigen personeel inzet, zal dit personeel
beschikken over de noodzakelijke kennis, ervaring, capaciteit en kwaliteit.
8.2 Cliënt draagt het risico van de selectie, het gebruik en de toepassing
in zijn organisatie van de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden
en andere producten en materialen en van de door leverancier te verlenen diensten,
en is eveneens verantwoordelijk voor de controle- en beveiligingsprocedures
en een adequaat systeembeheer.
8.3 Indien cliënt programmatuur, websites, materialen, databestanden
of gegevens op een informatiedrager aan leverancier ter beschikking stelt,
zullen deze voldoen aan de door leverancier voorgeschreven specificaties.
8.4 Indien cliënt de voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke
gegevens, apparatuur, programmatuur of medewerkers niet, niet tijdig of niet
overeenkomstig de afspraken ter beschikking van leverancier stelt of indien
cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft leverancier
het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de
overeenkomst en heeft hij het recht om de daardoor ontstane kosten volgens
zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen, een en ander onverminderd
het recht van leverancier tot uitoefening van enig ander wettelijk recht.
8.5 Ingeval medewerkers van leverancier op locatie van cliënt werkzaamheden
verrichten, draagt cliënt kosteloos zorg voor de door die medewerkers
in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte met computer-
en telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen voldoen
aan alle geldende (wettelijke) eisen en voorschriften betreffende arbeidsomstandigheden.
Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van derden, waaronder medewerkers
van leverancier, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade
lijden welke het gevolg is van handelen of nalaten van cliënt of van
onveilige situaties in diens organisatie. Cliënt zal de binnen zijn organisatie
geldende huis- en beveiligingsregels tijdig aan de in te zetten medewerkers
van leverancier kenbaar maken.
8.6 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van
telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet, is cliënt verantwoordelijk
voor de juiste keuze en de tijdige en adequate beschikbaarheid ervan, behoudens
voor die faciliteiten welke onder direct gebruik en beheer van leverancier
staan. Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens transmissiefouten,
storingen of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten, tenzij cliënt
bewijst dat deze schade of kosten het gevolg zijn van opzet of grove schuld
van leverancier of diens leidinggevenden. Indien bij de uitvoering van de
overeenkomst gebruik wordt gemaakt van telecommunicatiefaciliteiten is leverancier
gerechtigd cliënt toegangsof identificatiecodes toe te wijzen. Leverancier
kan toegewezen toegangs- of identificatiecodes wijzigen. Cliënt behandelt
de toegangscodes vertrouwelijk en met zorg en maakt deze slechts aan geautoriseerde
personeelsleden kenbaar. Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of
kosten die het gevolg zijn van misbruik dat van toegangs- of identificatiecodes
wordt gemaakt.
Artikel 9 – Leveringstermijnen
8.1 Alle door leverancier genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen zijn naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan leverancier bekend waren. Leverancier spant zich er naar behoren voor in overeengekomen (leverings)termijnen zoveel mogelijk in acht te nemen. De enkele overschrijding van een genoemde of overeengekomen (leverings)termijn brengt leverancier niet in verzuim. In alle gevallen, derhalve ook indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste termijn zijn overeengekomen, komt leverancier wegens tijdsoverschrijding eerst in verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. Leverancier is niet gebonden aan al dan niet uiterste (leverings)termijnen die vanwege buiten zijn macht gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald kunnen worden. Evenmin is leverancier gebonden aan een al dan niet uiterste leveringstermijn als partijen een wijziging van de inhoud of omvang van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties etc.) zijn overeengekomen. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen leverancier en cliënt zo spoedig mogelijk in overleg treden.
Artikel 10 – Beëindiging overeenkomst
10.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst
slechts toe indien de andere partij, steeds in alle gevallen na een deugdelijke
en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een
redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar
tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.
10.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging
eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen
na goed overleg en onder opgave van redenen door schriftelijke opzegging worden
beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke opzegtermijn is
overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden
genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding
zijn gehouden.
10.3 In afwijking van wat de wet daaromtrent door middel van regelend recht
heeft bepaald, kan cliënt een overeenkomst van dienstverlening slechts
opzeggen in de gevallen geregeld in deze voorwaarden.
10.4 Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke
ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk beëindigen indien de wederpartij
-al dan niet voorlopig- surséance van betaling wordt verleend, indien
ten aanzien van wederpartij faillissement wordt aangevraagd of indien de onderneming
van de wederpartij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve
van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. Leverancier is wegens
deze beëindiging nimmer tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden
dan wel tot schadevergoeding gehouden. Ingeval van faillissement van cliënt
vervalt het recht tot gebruik van aan cliënt ter beschikking gestelde
programmatuur van rechtswege.
10.5 Indien cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel
10.1 reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen,
zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen
voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij cliënt bewijst dat leverancier
ten aanzien van die prestaties in verzuim is. Bedragen die leverancier vóór
de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering
van de overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven
met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd
en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid van Leverancier
11.1 De totale aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming
in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade
tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs (excl.
BTW). Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een
looptijd van meer dan één jaar, wordt de voor de overeenkomst
bedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen
voor één jaar. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe
schade echter meer bedragen dan € 100.000 ((honderd duizend Euro). Onder
directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a) redelijke kosten die cliënt zou moeten maken om de prestatie van leverancier
aan de overeenkomst te laten beantwoorden; deze vervangende schade wordt echter
niet vergoed indien de overeenkomst door of op vordering van cliënt wordt
ontbonden.
b) redelijke kosten die cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen langer
operationeel houden van zijn oude systeem of systemen en daarmee samenhangende
voorzieningen doordat leverancier op een voor hem bindende uiterste leverdatum
niet heeft geleverd, verminderd met eventuele besparingen die het gevolg zijn
van de vertraagde levering
c) redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang
van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade
in de zin van deze voorwaarden;
d) redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor
zover cliënt aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van
directe schade in de zin van deze voorwaarden.
11.2 De aansprakelijkheid van leverancier voor schade door dood of lichamelijk
letsel of wegens materiële beschadiging van zaken bedraagt totaal nimmer
meer dan € 1.000.000 (één miljoen Euro).
11.3 Aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie,
schade als gevolg van aanspraken van afnemers van cliënt, verminking
of verlies van data, schade verband houdende met het gebruik van door cliënt
aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of software van derden, schade
verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan leverancier
voorgeschreven toeleveranciers en alle andere vormen van schade dan genoemd
in artikel 10.1 en 10.2, uit welken hoofde dan ook, is uitgesloten.
11.4 De in voorgaande leden van dit artikel 10 genoemde beperkingen komen
te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove
schuld van leverancier of diens leidinggevenden.
11.5 De aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming
in de nakoming van een overeenkomst ontstaat in alle gevallen slechts indien
cliënt leverancier onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt,
waarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming wordt gesteld,
en leverancier ook na die termijn toerekenbaar te kort blijft schieten in
de nakoming van zijn verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig
en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat
leverancier in staat is adequaat te reageren.
11.6 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds
dat cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk
bij leverancier meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen leverancier
vervalt door het enkele verloop van 24 maanden na het ontstaan van de vordering.
11.7 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden wegens
productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem
dat door cliënt aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door
leverancier geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen, behoudens
indien en voor zover cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door
die apparatuur, programmatuur of andere materialen.
11.8 Het bepaalde in dit artikel geldt ook ten gunste van alle (rechts)personen
waarvan leverancier zich ter uitvoering van de overeenkomst bedient.
Artikel 12 – Overmacht
12.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting
indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht
wordt mede verstaan overmacht van toeleveranciers van leverancier, het niet
naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door cliënt
aan leverancier zijn voorgeschreven derden waarvan het gebruik door cliënt
aan leverancier is voorgeschreven.
12.2 Indien een overmachtsituatie langer dan negentig dagen heeft geduurd,
hebben partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding
te beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is,
wordt in dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar
overigens iets verschuldigd zullen zijn.
Artikel 13 – Uitvoering
13.1 Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening
met zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met cliënt
schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Alle diensten van leverancier
worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor
zover in de schriftelijke overeenkomst leverancier uitdrukkelijk een resultaat
heeft toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid
is omschreven. Eventuele afspraken betreffende een serviceniveau worden steeds
slechts schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen.
13.2 Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal plaatsvinden,
is leverancier gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een fase behoren
uit te stellen totdat cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande
fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
13.3 Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen, is leverancier
gehouden bij de uitvoering van de dienstverlening tijdige en verantwoord gegeven
aanwijzingen van cliënt op te volgen. Leverancier is niet verplicht aanwijzingen
op te volgen die de inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening
wijzigen of aanvullen; indien dergelijke aanwijzingen echter worden opgevolgd,
zullen de desbetreffende werkzaamheden worden vergoed conform artikel 14.
13.4 Indien een overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan met het oog
op uitvoering door een bepaalde persoon, is leverancier steeds gerechtigd
na overleg met cliënt deze persoon te vervangen door een of meer andere
personen met dezelfde kwalificaties.
13.5 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn
alle bedragen die betrekking hebben op door leverancier verleende diensten
eens per kalendermaand achteraf verschuldigd.
Artikel 14 – Wijziging en meerwerk
14.1 Indien leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming van cliënt
werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of
omvang van de overeengekomen dienstverlening vallen, zullen deze werkzaamheden
of prestaties door cliënt worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven
van leverancier. Van meerwerk is eveneens sprake indien een systeemanalyse,
een ontwerp of specificaties worden uitgebreid of gewijzigd. Leverancier is
nimmer verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en hij kan verlangen
dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt gesloten.
14.2 Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld
in artikel 14.1 het overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van
de dienstverlening, en de wederzijdse verantwoordelijkheden van cliënt
en leverancier, kunnen worden beïnvloed. Het feit dat zich tijdens de
uitvoering van de overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet, is voor
cliënt nimmer grond voor ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.
14.3 Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal
leverancier cliënt desgevraagd tevoren schriftelijk informeren over de
financiële consequenties van die extra werkzaamheden of prestaties.
Artikel 15 – Onvoorziene omstandigheden
15.1 In alle gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien, zullen partijen nader overleggen.
Artikel 16 – Wijziging van de voorwaarden
16.1 Deze algemene voorwaarden kunnen door leverancier worden gewijzigd. Wijzigen treden eerst in werking 30 dagen na de dag waarop leverancier cliënt schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van een wijziging van de algemene voorwaarden.
Artikel 17 – Toepasselijk recht en geschillen
17.1 De overeenkomsten tussen leverancier en cliënt worden beheerst
door Nederlands recht. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is
uitgesloten.
17.2 Geschillen welke tussen leverancier en cliënt mochten ontstaan naar
aanleiding van een tussen leverancier en cliënt gesloten overeenkomst
dan wel naar aanleiding van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn,
worden beslecht door middel van arbitrage overeenkomstig het Arbitragereglement
van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag, een en ander
onverminderd het recht van partijen een voorziening in arbitraal kort geding
te vragen en onverminderd het recht der partijen tot het treffen van conservatoire
rechtsmaatregelen.
17.3 Teneinde een minnelijke oplossing van een bestaand of mogelijk toekomstig
geschil te beproeven, kan de meest gerede partij steeds een ICT-mediation
conform het ICT-mediation reglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering
te Den Haag beginnen. ICT-mediation conform dit reglement is gericht op bemiddeling
door een of meer mediators. Deze procedure leidt niet tot een voor partijen
bindend oordeel. Deelname aan deze procedure geschiedt op basis van vrijwilligheid.
Het bepaalde in dit artikellid verzet zich er niet tegen dat een partij die
dat wenst, de procedure van ICT-mediation passeert en al aanstonds de in artikel
17.2 genoemde geschillenregeling volgt.
© 2007 JJ-projectlead
Alle leveringen van diensten geschieden volgens de Algemene
Voorwaarden